„Św. Idiota” to tytuł książki filozofa Cezarego Wodzińskiego, którą napisał w 2000 roku – to również tytuł mojego spektaklu, adaptacji „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Cezary Wodziński napisał książkę o rosyjskich jurodiwych, obłąkanych, pomyleńcach, głupcach, którzy z rozmysłem przyjmują maskę szaleństwa, aby ukrywać pod nią mądrość. W hołdzie Cezaremu Wodzińskiemu postanowiłem nazwać swoją adaptację „Św. Idiota”. Dostojewski, wydaje się, lubił rosyjskich jurodiwych i w wielu postaciach odnajdujemy cechy tych świętych chuliganów.
Odczytanie „Idioty” Dostojewskiego w kontekście wiedzy o jurodiwych każe nam zastanowić się nad naszą kondycją, nad naszym porządkiem świata. W powieści wiele postaci i wiele zdarzeń ma cechy prowokacji, skandalu, który upodobali sobie jurodiwi. I tak już na początku naszej opowieści o Księciu Lwie Myszkinie, który przybywa ze Szwajcarii po leczeniu, Rogożyn (jego „mroczny brat”) rozpozna w nim jurodiwego: „Książę jest jurodiwy, a takich Pan Bóg lubi”. Od tego momentu zacznie się szalony taniec, taniec karnawałowy, który sprawia, że nie wiemy, gdzie góra a gdzie dół. Książę zaraża świat, światu udziela się jego padaczka, jego drżenie... „Idiota wyzwala idiotę w drugim” – mówi Cezary Wodziński.
Świat rodziny Jepanczynów już nigdy nie będzie taki sam, po przybyciu Księcia wszystko się zmienia. Agłaja i Nastasja, obie piękności, obie śmiertelnie chore i śmiertelnie niebezpieczne, podążają za Księciem w ekstatycznym tańcu. Rogożyn, odchłannie zakochany w Nastasji, gotowy jest zabić Księcia – ale nie tylko jego. Kanalia Lebiediew, badacz Apokalipsy, i owładnięty żądzą pieniędzy Gania potrząsają światem, każdy na swój sposób. Młody Hipolit, żywy trup, nie wytrzymując spojrzenia juroda, chce w spektakularny sposób skończyć ze swoim życiem.
Cały świat drży. Drży, gdy patrzymy na obraz „Martwego Chrystusa” Hansa Holbeina w domu Rogożyna – ale najmocniej zadrży, gdy w tym samym domu będziemy oglądali „Martwą Nastasję”. Po tym ostatnim trzęsieniu przekrzywi się świat, oś świata przesunie się, na ukos. I nie pomoże poczciwa Lizawieta Prokofiewna Jepanczyn, próbując ratować świat, wierząc, że stary porządek nas jeszcze raz ocali.
Spektakl dla widzów od 16 roku życia.
Czas trwania
- 180 min (1 przerwa)
Twórcy
- Adaptacja i reżyseria – Janusz Opryński
- Scenografia – Jerzy Rudzki
- Kostiumy – Monika Nyckowska
- Muzyka – Rafał Rozmus
- Ruch sceniczny – Mateusz Wojtasiński
- Multimedia – Aleksander Janas, Paweł Szarzyński
Obsada
- Nastasja Filipowna Baraszkowa – Oriana Soika
- Generałowa Lizawieta Prokofiewna Jepanczyn – Marta Gzowska-Sawicka
- Agłaja Iwanowna Jepanczyn – Wiktoria Węgrzyn
- Adelajda Iwanowna Jepanczyn – Anna Figura
- Aleksandra Iwanowna Jepanczyn – Jagoda Krzywicka
- Warwara Ardalionowna Iwołgin – Daria Polasik-Bułka
- Lew Nikołajewicz Myszkin – Rafał Sawicki
- Parfien Siemionowicz Rogożyn – Mateusz Wojtasiński
- Łukian Lebiediew – Tomasz Lorek
- Iwan Fiodorowicz Jepanczyn – Grzegorz Sikora
- Gawriła Ardalionowicz Iwołgin – Michał Czaderna
- Ardalion Aleksandrowicz Iwołgin – Kazimierz Czapla
- Ferdyszczenko – Adam Myrczek
- Pticyn – Piotr Gajos
- Hipolit Terentiew – Grzegorz Margas
- Keller – Sławomir Miska
- Afanasij Iwanowicz Tocki – Jerzy Dziedzic
Premiera
- 30 września 2017 roku – Duża Scena