Mikołaj Mikołajczyk

Tancerz i choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu, studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu historię sztuki i socjologię. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, był solistą w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca – Teatr DNA.

Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej, takimi jak Henryk Tomaszewski, Mats Ek, Birgitt Cullberg, Ewa Wycichowska, Teresa Kujawa, Olaf Schmidt, Gray Veredon, Conrad Drzewiecki, Barbara Gołaska, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Przemysław Śliwa, Henryk Konwiński, Marek Różycki, Dawid Earle, Waldemar Wołk Karaczewski, Jerzy Makarowski, Ivan Bataillei, Antal Fodor. Występował na wielu znaczących polskich i zagranicznych festiwalach. Wielokrotnie współtworzył warsztaty i festiwale tańca.

Po odejściu od pracy w zespołach baletowych, artysta realizował spektakle solowe oraz liczne projekty z własną choreografią, jak na przykład autobiograficzny Tryptyk, na który złożyły się przedstawienia: „Waiting” (2006), „Z Tobą chcę oglądać świat” (2008) i „Plasir d'amour” (2011); muzyczno-taneczny projekt „PoLY-RHYtm” (2009), „Faust- zdarzenie” wg Marlowe’a/Grotowskiego, (2009), „Święto wiosny” (zrealizowane z Tomaszem Bazanem, 2011), „RE//MIX Henryk Tomaszewski” (2012), „Projekt Lutosławski… Jesteś kimś, kogo kiedyś znałem”(2013), „Projekt Mikołaj Kantor Mikołajczyk” (2015), „Ksenofonia. Symfonia dla Innego” w reżyserii Jana Komasy (2016).

Od wielu lat artysta jest również niezwykle aktywny jako choreograf i autor ruchu scenicznego w teatrach dramatycznych i w operze. Współpracował z najważniejszymi artystami współczesnego teatru. Wśród przedstawień, do których opracował ruch sceniczny warto wymienić „Leonce i Lena” (Teatr Dramatyczny w Warszawie), „Lulu” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie) i „Wieczór sierot” Michała Borczucha (Festiwal Dialogu Czterech Kultur) oraz „Marat-Sade” (Teatr Narodowy w Warszawie) i „Between” i „Sudden Rain” Mai Kleczewskiej (Teatr Wielki – Opera Narodowa), a także „Opętanych” (Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego w Wałbrzychu) i „Odyseję” (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu) Krzysztofa Garbaczewskiego.

Powiązane spektakle