Bielska Scena Kabaretowa – PIAF
Bielska Scena Kabaretowa – wieczór 120.
Gwiazda wieczoru - Katarzyna Dendys-Kosecka w programie PIAF.
W pierwszej części wieczoru - goście specjalni. Gospodarz Sceny - Piotr Skucha
„Piaf” Katarzyny Dendys-Koseckiej to intymne spotkanie z wielką legendą francuskiej piosenki. Opowieść o głębokim smutku, rozdzierających tragediach, płomiennej miłości, rozkoszach zakochania i słodyczy romansu, a także o koszmarze istnienia dla sceny i na scenie.
„Piaf” to historia zwyczajnej dziewczyny zrodzonej z przypadku, bólu i rozpaczy. Historia malutkiej dziewczynki porzuconej przez rodziców i wychowanej w burdelu. Historia młodziutkiej kobiety, której umiera dwuletnia córeczka. Historia kobiety dojrzałej – ofiary nieszczęśliwych uczuć. A wreszcie „Piaf” to opowieść o wielkiej artystce, której piosenki nuci cały świat. Piosenki, które pozostawiają nas z pytaniem o wymiar szczęścia, wielkość nieszczęścia i trwałość ludzkiej duszy.
Katarzyna Dendys-Kosecka pięknie opowiedziała o legendzie piosenki XX wieku. Za pomocą jej nieśmiertelnych utworów rozsnuła opowieść o głębokim smutku, spadających na gwiazdę tragediach, ale także o wielkich miłościach, jakie przecież były w jej życiu. Katarzyna Dendys-Kosecka, wiarygodna w przekazywaniu pełnej skali emocji i znakomicie interpretująca każdą z wykonywanych piosenek, stworzyła na scenie intymny portret wielkiej artystki, która – to się dawało wyczuć bez trudu – jest jej naprawdę bliska. A cały program okazał się być czymś więcej niż zwykłym recitalem. To par excellence spektakl teatralny, w którym słowo i muzyka miały równorzędną rangę.
Andrzej Z. Kowalczyk, Kurier Lubelski 21.06.2015
Artystka prezentowała „Piaf” m.in.: jako gość Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Francuskiej o Grand Prix Édith Piaf w Krakowie (trzy edycje), na Festiwalu Frankofonii w Tychach (dwie edycje), na Festiwalu Form Muzyczno-Teatralnych w Lublinie, Warszawskiej Teatralnej Wiośnie na Rakowcu oraz wielu prestiżowych Instytucjach Kultury.
Prof. Józef Opalski (który sam wyreżyserował spektakl o Édith Piaf w PWST Krakowie w 1998), napisał po występie Katarzyny Dendys-Koseckiej w Piwnicy Pod Baranami (2019) na swoim profilu społecznościowym:
„Niewątpliwy sukces dzisiejszego wieczoru w Piwnicy pod Baranami zawdzięcza Pani:
Nieudawaniu Piaf
Wdziękowi scenicznemu i prostocie
I temu, że cały ten wieczór przepojony jest bezpretensjonalnością i miłością do Edith Piaf
Brawo!”.
***
Katarzyna Dendys-Kosecka
aktorka, wokalistka, menedżer kultury. Absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, pedagogiki na Uniwersytecie Śląskim i studiów podyplomowych w zakresie menedżer kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Dyrektor organizacyjna Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bez Granic w Cieszynie i Czeskim Cieszynie. Zawodowo związana także z Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Występowała gościnnie na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Muzycznego w Lublinie, Teatru Dramatycznego w Koszalinie oraz w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Poświęcony twórczości i życiu francuskiej pieśniarki recital Piaf, zrealizowany według własnego scenariusza i we własnej reżyserii, prezentowała na wielu festiwalach, scenach teatralnych i w prestiżowych centrach kultury.
Od blisko dziesięciu lat zaangażowana w działania Stowarzyszenia Centrum Sztuki „Kontrast” w Bielsku-Białej, gdzie współprowadzi Krakowski Salon Poezji Anny Dymnej, zapraszając wybitnych polskich poetów, aktorów, muzyków. Stale współpracuje z Urzędem Miasta w Bielsku-Białej realizując projekty promujące organizacje pozarządowe zajmujące się kulturą i lokalną tradycją.
Pomysłodawczyni i organizatorka ważnych wydarzeń muzycznych rejestrowanych i relacjonowanych przez ogólnopolskie media. Z jej inicjatywy doszło do artystycznego spotkania Leszka Możdżera, Miroslava Vitouša i Oskara Töröka – znakomitych jazzmanów z Polski, Czech i Słowacji (2018) oraz odbył się koncert „Urbaniak i górale. Atma na stulecie niepodległości” realizowany w ramach projektu EtnoPolska (2019). W maju 2019 roku wystąpiła wraz z Chórem Kameralnym 441 Hz we wspólnym koncercie z Bobby McFerrin & Gimme 5 w NOSPR w Katowicach.
Tomasz Pala
pianista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracował z Martyną Jakubowicz (cykl koncertów), Grzegorzem Kapołką (udział w nagraniu płyty Blue Blues II, koncerty). Od 1998 członek zespołu Shakin’ Dudi. Wielokrotnie grywał na Rawa Blues Festiwal z takimi gwiazdami sceny bluesowej jak np. Keb Mo’ (amerykański gitarzysta i wokalista bluesowy, czterokrotny laureat nagrody Grammy). Współpracuje z teatrem w Czeskim Cieszynie, gdzie aranżuje i wykonuje muzykę do spektakli. Członek zespołu Indialucia. Współzałożyciel Duetu Fortepianowego łączącego różne rodzaje muzyki ze sporą dawką humoru.
Wojciech Golec
akordeonista, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat wielu nagród, m.in. I nagrody Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (1999) czy I nagrody Konkursu Muzyki Rozrywkowej „Konfrontacje” w Częstochowie (2000). Współpracował m.in. z Michałem Urbaniakiem, Józefem Skrzekiem, Włodzimierzem Korczem, Alicją Majewską. Koncertował w Polsce, Niemczech, Czechach, Grecji, USA, Kanadzie, Szwecji, Słowacji, Wielkiej Brytanii. Pedagog Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej, wykładowca Instytutu Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
Bartłomiej Stuchlik
kontrabasista, absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego. Współpracuje z Shakin' Dudi, Anną Jurksztowicz, Holeviaters.
Premiera
25.04.2020
