Ilona Binarsch
Projektant kostiumów, scenograf w teatrach dramatycznych, lalkowych, operowych, w teatrze tańca i filmie. Autorka kolaży i instalacji.
Jej praca dyplomowa - kostiumy i scenografia do sztuki „Ubu król, czyli Polacy” A. Jarry'ego, zdobyła Główną Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie na Najlepszy Dyplom ze Scenografii (Polskie Centrum Scenografii, Katowice 2001).
W teatrze dramatycznym uznanie przyniosły jej m. in. kostiumy do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” W. Gombrowicza w reżyserii Artura Tyszkiewicza (Teatr im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych), za które w roku 2006 otrzymała nagrodę na XXXI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych.
W roku 2004 uhonorowana została Nagrodą w X Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za scenografię i kostiumy do przedstawienia „36,6” w reżyserii Adama Ziajskiego.
Współpraca z teatrem lalkowym zaowocowała kolejną Nagrodą za oprawę plastyczną do spektaklu „Świetliki” (Białostocki Teatr Lalek) w II Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2007).
Dla Teatru Telewizji Ilona Binarsch zaprojektowała m.in. kostiumy do poetyckiego przedstawienia „Umarli ze Spoon River” w reżyserii Jolanty Ptaszyńskiej (TVP1,2007).
Szerokim echem odbiła się jej współpraca z Michałem Znanieckim dla Opery Wrocławskiej, gdzie przygotowała kostiumy do „Napoju miłosnego” G. Dionizettiego (2007) oraz „Otella” G. Verdiego (2008).
Pracowała przy realizacji kilku polskich prapremier musicalowych: „Producenci” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, 2009, reż. Michał Znaniecki), „Wonderful Town” (Teatr Muzyczny w Łodzi, 2011, reż. Zbigniew Macias) oraz przy musicalach wyreżyserowanych przez Jacka Mikołajczyka: „Rodzina Addamsów” (Teatr Syrena i Teatr Muzyczny w Poznaniu, 2018), „Zakonnica w przebraniu” (Teatr Muzyczny w Poznaniu, 2016) oraz „Czarownice z Eastwick” (Teatr Syrena w Warszawie, 2018).
Z Robertem Talarczykiem zrealizowała: musical „My Fair Lady” (2013) w Operze Śląskiej, spektakle „W 80 dni dookoła świata. Tam i z powrotem” (2016) i „Sztuka Mięsa” (2015) w Teatrze Śląskim w Katowicach oraz „Inwazja Jaszczurów” w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2017).
Artystka współpracuje z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Jest także autorką kostiumów do pierwszego sezonu serialu „Ucho Prezesa”.
W roku 2006 artystka otrzymała Stypendium Artystyczne Miasta Poznania za osiągnięcia w dziedzinie projektowania scenografii i kostiumów, a w 2012 Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania w w/w dziedzinie.
Prace Ilony Binarsch były eksponowane na wielu wystawach, m.in. na wystawie zbiorowej w Galerii Miejskiej w Zakopanem (w piątą rocznicę śmierci Władysława Hasiora) oraz w Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY w Krakowie. Została również zaproszona do udziału w wystawie na I Biennale „Środowisko Sztuki” w Poznaniu.
W Teatrze Polskim w Bielsku-Białej współpracowała z Ingmarem Villqistem przy realizacji spektaklu pt. „Miłość w Konigshutte” (2012), do którego zaprojektowała kostiumy.
Powiązane spektakle
- Ciało Bambina – Scenografia i wideo
- Wanda – Scenografia, kostiumy, wideo, Światło