Co widział kamerdyner?

Jak psychoanalityk zatrudnia sekretarkę? Oczywiście przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną. Ale robi to we właściwy sobie sposób: poleca kandydatce, by... się rozebrała. Tak zaczyna się niezwykła farsa, na którą jako reżyser zaprasza Andrzej Zaorski — legendarna postać kabaretu i telewizji. 

Autor sztuki, Joe Orton (1933-1967) uważany jest za prekursora rodzaju humoru, który dzisiaj przypisujemy grupie Monty Pythona. Krótka, ale obfita w sukcesy, przerwana przez śmierć burzliwa kariera Ortona mocno zapisała się w pamięci Brytyjczyków. Szokował, oburzał i niezwykle śmieszył widzów swoimi czarnymi komediami, aż doczekał się swego rodzaju pomnika. Otóż słowem „ortonizm” określa się czasem dzieła lub sytuacje o podobnym stężeniu okropności, cynizmu i humoru.

Sztuka „Co widział kamerdyner?” była ostatnim dziełem Ortona i miała premierę już po jego śmierci (1969). Trudno nie uznać za „ortonizm” faktu, że poprzedziła ją rok wcześniej również pośmiertna premiera sztuki telewizyjnej „Gry pogrzebowe” — między innymi ona przyczyniła się do zniesienia tradycyjnej brytyjskiej cenzury teatralnej.

Farsa „Co widział kamerdyner?” rozgrywa się w domu wariatów, gdzie najbardziej szalony jest kierownik. Przebieranki, zbiegi okoliczności, niezwykłe przypadki, czworo drzwi i szalone tempo. Gwarancja dobrej zabawy!

Fotografie ze spektaklu: Lidia Polok

Czas trwania

140 min

Twórcy

  • TekstJoe Orton
  • PrzekładGustaw Gottesman
  • ReżyseriaAndrzej Zaorski
  • ScenografiaJerzy Rudzki
  • MuzykaPiotr Hertel
  • Ruch sceniczny Katarzyna Zielonka
  • Asystent reżyseraGrzegorz Sikora
  • Inspicjent/suflerRenata Sladeczek

Obsada

Premiera

4.01.2014

Recenzje

  • Redakcja BB, Zofia Pietrzykowska - zobaczStrzałka w prawo
  • Teraz Teatr, Karolina Jelonek - zobaczStrzałka w prawo

Co widział kamerdyner?Na scenie! Kup bilet online

Brak dostępnych biletów na spektakl w najbliższym repertuarze. Zostaw swój e-mail, a powiadomimy Cię gdy znów będzie dostępny. Zostawiając adres mailowy, wyrażasz zgodę na otrzymywanie mailingu Teatru Polskiego.

Oświadczam, że powyższe informacje są mi znane i: