Krum

Tytułowy Krum, mężczyzna w średnim wieku, po latach przyjeżdża do rodzinnego miasta. Czeka tam na niego Matka i przyjaciele. Wraca z zagranicy, ale, jak mówi, nie "znalazł tam życia". Nie znajduje go również w domu. Zastaje ludzi pogrążonych w marazmie, uśpionych, marzących o nadaniu życiu kształtu i sensu swojej egzystencji, prowizorycznej, wypełnionej powtarzalnym rytmem narodzin, wesel i pogrzebów. Sztuki Hanocha Levina, izraelskiego dramaturga, powieściopisarza, poety, jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych autorów teatralnych są obecne w repertuarze polskich scen, ale  „Krum” doczekał się, jak dotąd, tylko jednej realizacji.


Ta, przygotowywana na naszej scenie  przez Małgorzatę Warsicką (znaną bielskiej publiczności z realizacji „Mistrza i Małgorzaty”) oraz Karola Nepelskiego (muzyka), Agatę Skwarczyńską (scenografia i reżyseria świateł), Katarzynę Łozicką-Matkowską (kostiumy) oraz Anitę Wach (choreografia ), skupia się na obserwacji  bohaterów, tworzących modelową  społeczność, na rewidowaniu, poddawaniu w wątpliwość i kwestionowaniu  wpajanych pokoleniom wartości i mitów, na ich nieprzystawalności, nieadekwatności do  świata, który trzeszczy w posadach, rozpada się na naszych oczach. Ten moment krytycznej analizy rodzi pytanie o ty czy warto ocalać stare, niedziałające struktury za wszelką cenę? Pytanie, które mocno wybrzmiewa dziś, w 2021 roku, drugim roku pandemii, która zmieniła wszystko. 

 

* Prawa autorskie do sztuki reprezentuje The Institute of Israeli Drama, a w Polsce Agencja Elżbieta Manthey.

Twórcy

Obsada

Premiera

  • 2.10.2021

Recenzje

  • e-teatr, Sławomir Szczurek – zobacz
  • Teatr dla Wszystkich, Anna Czajkowska – zobacz
  • Lady's Club, Stanisław Bubin – zobacz
  • Polska Agencja Prasowa, PAP – zobacz