Marta Gzowska-Sawicka

Absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni, gdzie szlifowała swój warsztat dramatyczny pod okiem aktorów Teatru Wybrzeże (Joanny Bogackiej, Krzysztofa Gordona, Grzegorza Chrapkiewicza) jednocześnie szkoląc swoje umiejętności wokalne.

W 2000 roku dołączyła do zespołu aktorskiego Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Jako najważniejsze doświadczenia sceniczne wymienia role: Uczennica w „Lekcji” E. Ionecso (reż. Grzegorz Chrapkiewicz), Kate w „Namiętności” P. Nichols’a (reż. Marcin Sławiński), Jenny w „Kształcie rzeczy” N. LaBute (reż. Grzegorz Chrapkiewicz), Matti w „Taka fajna dziewczyna jak ty” Ingmar Villqista w reżyserii autora, Tatiana w „Nowym Wyzwoleniu” S.I. Witkiewicza (reż. Ewelina Marciniak) oraz Afganka w „Bitwie o Nangar Khel” A. Pałygi (reż. Łukasz Witt-Michałowski). Po realizacji „Nowego wyzwolenia” Ewelina Marciniak zaprosiła Martę Gzowską-Sawicką do Warszawy, do pracy nad spektaklem „Bohaterki" Michała Buszewicza..


Ma na swoim koncie kilka recitali i spektakli muzycznych, do których również stworzyła scenariusze, m. in. „Sekretny ogród" - koncert pieśni żydowskich, „Ja w podróży” z piosenkami Agnieszki Osieckiej (reż. Rafał Sawicki) czy „Miłość ci wszystko wybaczy” z piosenkami Hanki Ordonówny, za który w 2006 roku otrzymała nagrodę artystyczną ZASP Laur Dembowskiego. Wielokrotnie była nominowana do nagrody Złota Maska: w roku 2011 za rolę Matti w „Takiej fajnej dziewczynie jak ty” i rolę Tatiany w „Nowym wyzwoleniu”, w 2016 za rolę Majorowej w spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka", za kreację Wolanda w spektaklu „Mistrz i Małgorzata” (2020 rok) i za rolę Dupy w „Krumie" (2022 rok).  Jej kreacja w spektaklu „Mistrz i Małgorzata” została także nagrodzona przez Dziennik Teatralny na XX Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE w Katowicach w 2020 roku. 

 

Powiązane spektakle