Lalka
„Lalki" nie trzeba wcale uwspółcześniać. Choć bohaterowie powieści Prusa mają ponad sto lat, to ich ambicje, uniesienia i problemy pozostają ciągle aktualne. Najważniejsze tkwi bowiem w emocjach, w niemożliwej miłości, w zaskakującej aktualności stosunków społecznych. A także w wyrazistej klasowości świata – dziś rozumianej inaczej, ale przecież wciąż obowiązującej.
Jaka zasada rządzi światem, w którym żyją bohaterowie „Lalki”? Izabela Łęcka ją zna, dlatego tłumaczy Wokulskiemu las. Las jest niezrozumiały i nieludzki – piękny staje się wtedy, kiedy zadziała wyobraźnia, która stworzy w nim alejki, pałace, witraże, uporządkuje ten chaos, ten nieokiełznany żywioł.
Izabela zaczyna wszystko rozumieć w czasie balu. Krok po kroku dedukuje, co za tym wszystkim stoi, co tym rządzi, na czyją cześć jest ten bal. Wszystkich ma w garści Wokulski. Potęgę Wokulskiego zbudował pieniądz, więc może on? Może pieniądz jest na tym ołtarzu, do którego wszyscy się modlą. A skąd ten pieniądz? Z wojny, na wojnie utoczony. Więc wojna jest bogiem tego świata? Więc wszyscy tańczą, jak wojna im zagra? A czymże jest wojna? Z czego ona się bierze? Dlaczego?
Podstawowym założeniem reżyserki, Anety Groszyńskiej, było odciążenie „Lalki” od wpisanych w nią szkolnych interpretacji i skojarzeń, ucieczka z polonistycznego klinu „między romantyzmem a pozytywizmem”. Zresztą świat powieści jest zbyt obszerny i zbyt wielowarstwowy, by można dało się go wpisać w proste opozycje. Jednostka – społeczeństwo, władza – wojna, pieniądze – miłość, nauka – i pragnienie śmierci, wszystkie te ścieżki wielokrotnie krzyżują się na kartach powieści jak ścieżki w ciemnym lesie.
Spektakl brał udział w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Agata Groszyńska otrzymała wyróżnienie za reżyserię. Kazimierz Czapla otrzymał Złotą Maskę – Nagrodę Województwa Śląskiego za rolę najlepszą rolę męską w 2015 roku.
Fotografie
Monika Stolarska
Czas trwania
150 min
Twórcy
- Tekst – Bolesław Prus
- Adaptacja – Artur Pałyga
- Reżyseria – Aneta Groszyńska
- Scenografia – Marta Zając
- Kostiumy – Paweł Cukier
- Muzyka – Jerzy Rogiewicz
- Ruch sceniczny – Katarzyna Zielonka
- Wykonanie kapeluszy – Natalia Chrzanowska
- Asystent reżysera – Maria Suprun
- Asystent scenografa – Alicja Wątor
- Fotografie - autor – Monika Stolarska
Obsada
- Stanisław Wokulski – Kazimierz Czapla
- Izabela Łęcka – Oriana Soika
- Ignacy Rzecki – Jadwiga Grygierczyk
- Tomasz Łęcki – Adam Myrczek
- Florentyna – Maria Suprun
- Baron Krzeszowski – Jerzy Dziedzic
- Baronowa Krzeszowska – Barbara Guzińska
- Dr Michał Szuman – Grzegorz Sikora
- Ochocki Julian – Rafał Sawicki
- Kazimiera Wąsowska – Marta Gzowska-Sawicka
- Henryk Szlangbaum – Tomasz Lorek
- Kazimierz Starski – Piotr Gajos
- Helena Stawska – Daria Polasik-Bułka
- Węgiełek – Sławomir Miska
- Geist – Witold Mazurkiewicz
- Prezesowa Zasławska – Bożena Germańska
- Fitulski, Licytator, Student, Lokaj, Książe – Michał Czaderna
- Molinari – Krzysztof Maciejowski
- Pan Pifke, Sędzia – Aleksander Pestyk
- Pani Misiewiczowa – Jagoda Krzywicka
- Inspicjent / sufler – Halina Mieszczak
Premiera
17.04.2015
Recenzje
- terazteatr.pl, Tomasz Sknadaj - zobacz