Diabły
Maja Kleczewska należy do ścisłej czołówki najbardziej wszechstronnych twórczyń na polskiej scenie teatralnej. Laureatka Srebrnego Lwa weneckiego Biennale za innowacje w teatrze (2017) oraz najważniejszych nagród w dziedzinie kultury, jak Laur Konrada czy „Paszport" Polityki.
Wybitna interpretatorka światowej klasyki - dramatu antycznego, Czechowa, Szekspira, Mickiewicza, Wyspiańskiego, posiada niezwykły dar odkrywania ich świeżości i nieprzemijalności tekstów dramatycznych szukania powiązań i kontekstów współczesnych, zarówno w wymiarze globalnym jak i bardzo osobistym. „Diabły" realizowane na naszej scenie - których scenariusz napisał Grzegorz Niziołek, bazują na prawdziwej historii. W latach 30. XVII wieku we francuskim miasteczku Loudun miał miejsce najgłośniejszy w Europie proces o czary, będący efektem zagadkowych, rzekomych opętań zakonnic w klasztorze Urszulanek i uwikłania w tę sprawę, ostatecznie spalonego na stosie po procesie inkwizycyjnym proboszcza miejscowej parafii – Urbaina Grandiera. Po jego śmierci jeszcze przez 10 lat „Szatańska sprawa” stanowiła pożywkę dla intratnych (biletowanych), inscenizowanych na ulicach miast publicznych egzorcyzmów z udziałem zakonnic. Inspirowała i wciąż inspiruje artystów: Aldousa Huxleya (powieść „Diabły z Loudun"), Kena Russela (film „Diabły”), Krzysztofa Pendereckiego (pierwsza opera kompozytora „Diabły z Loudun”), Jarosława Iwaszkiewicza (opowiadanie „Matka Joanna od Aniołów”), wreszcie Jerzego Kawalerowicza, który to opowiadanie zekranizował.
Dla Mai Kleczewskiej XVII - wieczna historia jest pretekstem do współczesnej opowieści o fanatyzmie religijnym, masowej histerii, nienawiści, walce politycznej i tragedii ludzkiej.
Scenariusz inspirowany następującymi utworami:
- Michel de Certeau Opętanie w Loudun
- Aldous Huxley Diabły z Loudun
- John Whiting Demony
- Jarosław Iwaszkiewicz Matka Joanna od Aniołów
- Into the Dark Night and Back: The Mystical Writings of Jean-Joseph Surin
- Matka Joanna od Aniołów – film w reżyserii Jerzego Kawalerowicza
- Diabły – film w reżyserii Kena Russella
- W imieniu diabła film w reżyserii Barbary Sass
Ostrzeżenie:
W spektaklu pojawiają się wulgarny język oraz drastyczne sceny. Przeznaczony jest dla widzów od 18. roku życia.
Sponsor spektaklu:
Partnerzy spektaklu:
Dziękujemy firmie Aluprof SA za pomoc w przygotowaniu spektaklu.
Czas trwania
140 min
Aktorzy
- Matka Joanna – Oriana Soika
- Magdalena, Małgorzata – Ewa Dobrucka
- Grandier, ON – Przemysław Kosiński
- Surin – Mateusz Trojanowski
- Barre, Papież – Maciej Kulig
- Siostra Agnieszka – Barbara Guzińska
- Siostra Maria – Jagoda Krzywicka
- Siostra Teresa – Maria Suprun
- Siostra Nina, Barmanka – Flaunnette Mafa
- Ojciec Mignon, MM – Michał Czaderna
- Sędzia, Lover – Piotr Gajos
- Laubardement – Tomasz Lorek
- Mannoury, Fox – Grzegorz Margas
- Richelieu, BB – Mateusz Wojtasiński
- Zakonnica, Maria – Weronika Kudzia
- Zakonnica – Patrycja Wykrent
- Zakonnica – Paulina Krywult
- Kleryk – Jakub Olearczyk
- Kleryk – Nikodem Olearczyk
Realizatorzy
- Reżyseria – Maja Kleczewska
- Scenariusz – Grzegorz Niziołek, Maja Kleczewska
- Dramaturgia – Grzegorz Niziołek
- Scenografia – Zbigniew Libera
- Kostiumy – Konrad Parol
- Choreografia – Kaya Kołodziejczyk
- Muzyka – Cezary Duchnowski
- Reżyseria świateł i multimedia – Wojciech Puś
Premiera
5.10.2024
Recenzje
- Ślązag, Henryka Wach-Malicka - zobacz
- Beskidzka 24, Zdzisław Niemiec - zobacz
- Och Kultura, Marcin Wojciechowski - zobacz
- Polityka nr 43, Aneta Kyzioł - zobacz
- Bielski Rynek, Zbigniew Lubowski - zobacz
- Kulturalnykonferansjer.pl, Jarosław Ciszek - zobacz
- Polityka nr 41, Aneta Kyzioł - zobacz
- e-teatr, Przemysław Gulda - zobacz
- lubbie.pl, Artur Pałyga - zobacz
- Gazeta Wyborcza, Marta Gruszecka - zobacz
- Dwutygodnik, Anna Pajęcka - zobacz
- Przegląd, Michał Centkowski - zobacz