św. Idiota
„Św. Idiota” to tytuł książki filozofa Cezarego Wodzińskiego, którą napisał w 2000 roku – to również tytuł mojego spektaklu, adaptacji „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Cezary Wodziński napisał książkę o rosyjskich jurodiwych, obłąkanych, pomyleńcach, głupcach, którzy z rozmysłem przyjmują maskę szaleństwa, aby ukrywać pod nią mądrość. W hołdzie Cezaremu Wodzińskiemu postanowiłem nazwać swoją adaptację „Św. Idiota”. Dostojewski, wydaje się, lubił rosyjskich jurodiwych i w wielu postaciach odnajdujemy cechy tych świętych chuliganów.
Odczytanie „Idioty” Dostojewskiego w kontekście wiedzy o jurodiwych każe nam zastanowić się nad naszą kondycją, nad naszym porządkiem świata. W powieści wiele postaci i wiele zdarzeń ma cechy prowokacji, skandalu, który upodobali sobie jurodiwi. I tak już na początku naszej opowieści o Księciu Lwie Myszkinie, który przybywa ze Szwajcarii po leczeniu, Rogożyn (jego „mroczny brat”) rozpozna w nim jurodiwego: „Książę jest jurodiwy, a takich Pan Bóg lubi”. Od tego momentu zacznie się szalony taniec, taniec karnawałowy, który sprawia, że nie wiemy, gdzie góra a gdzie dół. Książę zaraża świat, światu udziela się jego padaczka, jego drżenie... „Idiota wyzwala idiotę w drugim” – mówi Cezary Wodziński.
Świat rodziny Jepanczynów już nigdy nie będzie taki sam, po przybyciu Księcia wszystko się zmienia. Agłaja i Nastasja, obie piękności, obie śmiertelnie chore i śmiertelnie niebezpieczne, podążają za Księciem w ekstatycznym tańcu. Rogożyn, odchłannie zakochany w Nastasji, gotowy jest zabić Księcia – ale nie tylko jego. Kanalia Lebiediew, badacz Apokalipsy, i owładnięty żądzą pieniędzy Gania potrząsają światem, każdy na swój sposób. Młody Hipolit, żywy trup, nie wytrzymując spojrzenia juroda, chce w spektakularny sposób skończyć ze swoim życiem.
Cały świat drży. Drży, gdy patrzymy na obraz „Martwego Chrystusa” Hansa Holbeina w domu Rogożyna – ale najmocniej zadrży, gdy w tym samym domu będziemy oglądali „Martwą Nastasję”. Po tym ostatnim trzęsieniu przekrzywi się świat, oś świata przesunie się, na ukos. I nie pomoże poczciwa Lizawieta Prokofiewna Jepanczyn, próbując ratować świat, wierząc, że stary porządek nas jeszcze raz ocali.
Spektakl dla widzów od 16 roku życia.
Czas trwania
180 min (1 przerwa)
Twórcy
- Adaptacja i reżyseria – Janusz Opryński
- Scenografia – Jerzy Rudzki
- Kostiumy – Monika Nyckowska
- Muzyka – Rafał Rozmus
- Ruch sceniczny – Mateusz Wojtasiński
- Multimedia – Aleksander Janas, Paweł Szarzyński
Obsada
- Nastasja Filipowna Baraszkowa – Oriana Soika
- Generałowa Lizawieta Prokofiewna Jepanczyn – Marta Gzowska-Sawicka
- Agłaja Iwanowna Jepanczyn – Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt
- Adelajda Iwanowna Jepanczyn – Anna Figura
- Aleksandra Iwanowna Jepanczyn – Jagoda Krzywicka
- Warwara Ardalionowna Iwołgin – Daria Polasik-Bułka
- Lew Nikołajewicz Myszkin – Rafał Sawicki
- Parfien Siemionowicz Rogożyn – Mateusz Wojtasiński
- Łukian Lebiediew – Tomasz Lorek
- Iwan Fiodorowicz Jepanczyn – Grzegorz Sikora
- Gawriła Ardalionowicz Iwołgin – Michał Czaderna
- Ardalion Aleksandrowicz Iwołgin – Kazimierz Czapla
- Ferdyszczenko – Adam Myrczek
- Pticyn – Piotr Gajos
- Hipolit Terentiew – Grzegorz Margas
- Keller – Sławomir Miska
- Afanasij Iwanowicz Tocki – Jerzy Dziedzic
Premiera
30.09.2017